søndag den 30. oktober 2011

Ret så meget blandet.

I dag har vi bare haft en afslapningsnings dag fra haven. Jeg har kun lige været en runde i haven med mit kamera.
Vi har brugt dagen til et besøg i REMA 1000, besøgt vores datter Doris/familie og været en tur på markedet i Holsted.
Vi er så småt i gang med at tænke på julemarkedet, som vi holder d. 26./27. nov. Her kan i se, at de gamle nisser er kommet op på væggen.

Gamle julenisser.


Her kommer billeder af nogen af vore kreaturer, heste, kronhjorte og høns.


Tyren Ferdinan som jeg kalder ham.


Her et billede af en af køerne der har horn. Langt de fleste af køerne har slet ingen horn.




Kreaturerne er hjemme fra marken for at få lidt ekstra foder.


Her æder kreaturerne halm i stalden.


Tre billeder af de 3 af vore heste. Den fjerde hest går på en mark sammen med andre heste et godt stykke her fra.


Hingsten.



Føllet.



Hoppen og føllet.


Selv om jeg ofte har vist billeder af vore Kronhjorte, så kommer her lige et billede mere.


Kronhjortene.


Igen, igen et billede af hønsene.


 Høns.


På denne årstid lægger hønsene ikke så mange æg. I dag fik vi KUN fire stk. , men det var lige til en gang brasede kartofler og spejlæg, så det er fin nok.


4 friske æg.


Tilbage til lidt fra haven. NU falder bladene og alting er ved at takke farvel for i år. Når vi når her til på kalenderen kommer jeg altid til at tænke på den smukke salme....Nu falmer skoven .... skrev af N. F. S. Grundtvig.


Bladene drysser hele tiden ned fra Magnolia træet,



Bladene ligger tæt.


Søjle kirsebær. har nu rigtig fine efterårsfarver, Det er smukt som det der rager højt op i mod himlen.

Søjle kirsebær.


   På min runde i haven så jeg en anderledes Svamp på et stykke træ. Hvis i kgger godt efter kan i se, at der er mange vanddråber underneden på svampen.


Svamp.

I flere år har jeg forsøgt at få planten Judas Penge til at gro. Det lykkedes endeligt sidste år. Den har i sommer haft rigtig mange smukke blomster. Nu står den og lyser op med mange fine grå/hvide "penge".


Judas Penge.

På min runde efter at finde blomster var der stadig den smukke blå og hvide Ensean der uafbrudt endnu viser sine smukke blomster. Utroligt så længe den pryder haven. Den kan jeg virkelig anbefale at anskaffe sig.


Blå Ensean.



Hvid Ensean.


Der er endnu tre høje Asters der har Blomster, men de ER ved at takke farvel.


Asters.



Asters.



Asters.

Jeg vil endnu engang slutte af med at vise Havens sidste farvel.

Havens sidste farvel.


Jeg har lovet laila at indsætte et billede af blomsten på Pachysandra Terminalis. Billedet er dårlig men her kommer det alligevel.


10 kommentarer:

  1. Så mange dyr dere har! Spennende med så mange forskjellige dyr. Hestebildene var spesielt flotte!
    Det er nesten vemodig at blomstene snart er borte, men det er hyggelig at de stadig blomstrer hos deg.

    SvarSlet
  2. Sikken meget liv i har på gården, det må være skønt :)

    SvarSlet
  3. Ja I har da mange dyr, der skal et godt helbred til at klare alt det I påtager jer med både have og dyr, julemarked og kræmmermarkeder. Det må vi håbe I kan holde længe endnu.
    Dine ensian er meget fine. Nr. 2 asters ligner en vinteraster eller krysantemum, mon det er det?
    Hilsen
    Lisbeth

    SvarSlet
  4. Den viste plante er IKKE en Pachysandra terminalis/vinterglans.

    Ved ikke hvad det er, men en bunddækkende plante af en eller anden slags.
    Det må være den, jeg har fået noget af engang.

    SvarSlet
  5. Härliga bilder. Så fina djur ni har.:-) Kram Stina

    SvarSlet
  6. Oh vilka fina bilder på alla djuren som ni har.

    Härliga blombilder och fina höstfärger på körsbärsträdet.

    Ha en fin vecka

    Gunilla

    SvarSlet
  7. Har forsøgt at finde frem til, hvad det er for en plante, men det er ikke lykkedes.

    Den ligner Pachysandra/vinterglans i opbygningen. Tror det er en eller anden form for halvbusk, som vinterglans også er. Jeg kan dog ikke finde frem til en Pachysandra med blå/lilla blomster.
    Nogen der har et godt bud??

    SvarSlet
  8. Fina djur ni har...hästen var min favorit.Kram

    SvarSlet
  9. Tak til alle for jeres venlige kommentar.

    Høneballehaven. Jeg er ikke så god til blomsternavne. Håber jeg lærer det efterhånden, men en krysantemum
    er det ikke. Det er måske en Vinter Asters. Den er lige så høj som de andre 2 Asters der er billeder af.

    Vivi. Ja det er den du har fået et stykke af engang.

    Velkommen til ny medlem som fast læser. Det glæder mig.

    SvarSlet