mandag den 31. oktober 2011

Bytte & Udsalgsstykke..Forsøg.

I dag var her meget diset til morgen og det fin regnede. Så det var lige våd nok til at luge. Jeg begyndte dagen med at tage et par billeder.

















Jeg har jo mange planter i potter. Et godt spørgsmål er hvordan jeg bedst kan overvintre dem, så de er klar når plantebyttemarkederne begynder..
De første år pottede jeg planter ganske kort tid før vi skulle på markederne, men det blev jeg nu træt af, så om efteråret pottede jeg flere end de planter jeg havde i forvejen. Jeg forsøgte bare at lade dem stå oven på jorden i potterne, men det var kun buske, træer og de meget hårdføre planter der kunne tåle det. Så det var altså ikke nogen god ide`.
Sidste år pottede jeg over 100 planter. Gravede riller og satte urtepotterne tæt. Dækkede dem med jord på nær 2 cm af urtepotterne. Det var fin nok. Langt de fleste overvintrede, men det var alt for meget arbejde med at grave potterne fri.
I år har jeg fået maskinstationen til at grave et hul på omkr. ½ meters dybde. Nu er jeg i gang med et forsøg. Jeg sætter potteplanterne rigtig tæt i hullet. Derefter skal de dækkes med blade. Jeg håber på, at det er den hel rigtige løsning på at overvintre planter. Hvis det lykkes, så er jeg sparet for meget arbejde til foråret. Det er kun tiden der kan vise om det er vis eller gal.
Er der nogen der har erfaring med at overvintre potteplanter i det fri ????

Her et kig på mit bytte & Udsalgsstykke. Det er groet til af ukrudt. Hvor kommer det dog fra... men det får vente til foråret med at blive gjort ren. Lige nu er det bare i haven at alt det jeg kan nå at komme igennem der skal gøres vinterklar.


Bytte & Udsalgsstykket.  Potterne står langs med stykket, på reoler og på borde.



Her et billede af hullet hvor potteplanterne skal sættes.


Hullet til potteplanterne.


Jeg har i dag fået en del af planterne sat op i hullet.


En del af planterne på plads.


Her ses Bytte & Udsalgsstykket efter at jeg flyttet en del i dag.


Stykket efter at jeg stoppede i dag.


Mon i husker at jeg d. 4 0kt. stillede et par spørgsmål ang. nedenstående plante???
Planten er nu godt i gang med at få blomster. Jeg tog dengang et par stiklinger ind i en vase, men de ville ikke springe ud.
Jeg lovede at vise planten, når og hvis den fik blomster. Her er den så...





Det var så mit sidste indlæg for haven i okt. I morgen har vi jo allerede 1. nov. Håber vi "ses"....





11 kommentarer:

  1. Sikke smukke billeder med et helt specielt lys :-)

    Iogmed at jeg har planteskole, har jeg erfaring med opbevaring af planter i potter ;-) De fleste staudeplanteskoler overvintrer stauder i potter udendørs, og det plejer at gå ok. Det er ikke så meget frosten, der skader dem, men fugten i det tidlige forår.

    Det kommer dog også an på, hvilke stauder det drejer sig om. Jeg kunne f.eks. aldrig finde på at lade Echinacea stå ude (i potter). De kommer altid ind i drivhuset, men en del står da udenfor og klarer det fint. Men der er selvfølgelig ingen tvivl om, at de er bedre beskyttet, hvis de er gravet ned i jorden. Det har jeg dog aldrig gjort - for stort arbejde og tager for lang tid, og tid er jo altså penge, når man har planteskole.

    Den nederste plante er en Chrysanthemum. Jeg er ikke helt klar over, om du ville have at vide, hvad det er for en? Prøv at gnide på bladene - Chrysanthemum har en helt speciel duft (lugt vil nogen måske mene).

    Rigtig god dag :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  2. Enig med Marlene, det er en Chrysanthemum.
    Mon ikke vi skal lade det komme an på en prøve med opbevaring af vores stauder. Nogen gør det på en måde og nogen på en anden. Til foråret ser vi, hvad der var bedst. Der er jo også stor forskel på klimaet rundt om i landet. Hos os er det normalt mildt, det kan man jo ikke sige, der hvor du bor.

    SvarSlet
  3. Jeg tror at den største synder er, at når potterne er delvis frosne og det så tøer og regner, så rådner toppen af potten, hvis den ikke kan komme af med vandet.
    Jeg sætter dem, som jeg kan have i drivhuset, og resten bliver sat under halvtag eller med en træplade over. På denne måde har jeg ikke mistet planter. Derimod har de af planterne der ikke har været skærmet af mod væden mistet livet. Jeg tror at det har lidt at sige, hvilke planter det drejer sig om.

    Ha' en dejlig dag :-)

    SvarSlet
  4. Tack för titten hos mig. Vilket jättejobb du har. Fina höstbilder, fast jag tycker inte om hösten !!
    Ha det så gott

    SvarSlet
  5. nu bor jag kallare än du men jag klarade ett år övervintra rosmarin mitt i komposten. ville tro det går bra det där också, med ett gott lövtäcke och något mot fuktigheten :)

    SvarSlet
  6. I gamle dage opbevarede man ofte potterne på jorden i mistbænke.
    Jeg har lavet hurtige mistbænke af brugte pallerammer, som vi får i nakken til fyret. Jeg synes de er for gode til at brænde, så jeg sætter to el.tre oven på hinanden, alt efter hvor høje planter der skal beskyttes. Låget er tagplade,træplade eller en træramme med plastik klammet på og en mursten til vægt. Det er ikke kønt, men det virker og er hurtigt.
    Opfundet sidste vinter af nød.
    Anne Marie

    SvarSlet
  7. Tak til alle for jeres venlige kommentar og gode råd.
    Hvis ikke mit forsøg lykkes i år, så må jeg forsøge mig frem med nogen af jeres gode forslag.

    SvarSlet
  8. Staudefeen. Ups. Jeg glemte lige noget.
    Tak for hjælpen..Chrysanthemum
    Jeg troede at det var en lav Vinter Asters, for jeg har aldrig hørt, at man kan få en Chrysanthemum til at komme med blomst året efter.

    SvarSlet
  9. Jeg synes det ser godt ud med dit hul, og det lyder som en fin ide med bladene. Men jeg er enig med de andre i at det er væden, som dræber planterne. Måske kunne du lægge en pressening over planterne når du har dækket dem med blade.
    Jeg ville lægge den over, lige inden det begynder at fryse, og så tage den af igen, når vi ikke har så hård frost mere.
    Din Chrysanthemum er rigtigt sød. I de milde vintre havde jeg flere gange købte Chrysanthemum, som blomstrede året efter, når jeg plantede dem ud i haven, så det kan lade sig gøre.

    SvarSlet
  10. Jeg synes det ser godt ud med dit hul, og det lyder som en fin ide med bladene. Men jeg er enig med de andre i at det er væden, som dræber planterne. Måske kunne du lægge en pressening over planterne når du har dækket dem med blade.
    Jeg ville lægge den over, lige inden det begynder at fryse, og så tage den af igen, når vi ikke har så hård frost mere.
    Din Chrysanthemum er rigtigt sød. I de milde vintre havde jeg flere gange købte Chrysanthemum, som blomstrede året efter, når jeg plantede dem ud i haven, så det kan lade sig gøre.

    SvarSlet
  11. Hanne i Haven.
    Tak det var måske en ide`, og det er da overkommeligt.
    Ha` en god dag.
    Hilsen Aase Marie.

    SvarSlet