lørdag den 29. oktober 2011

Hvem kan hjælpe.

Jeg har en plante som jeg ikke kender navnet på. Den får blå/lilla blomster. Andre vil måske kalde dem blå/røde blomster. Stænglerne er lidt træagtige. Planten bliver ikke ret høj og den breder sig ret meget. Håber der er nogen der kender planten og kan fortælle hvad den hedder.


?????


????


Når man tager i planten og rykker den fri af jorden så er der rigtig mange rødder underneden.


Plantens rødder.


Jeg har ikke tidligere forsøgt mig med at samle plantefrø. Det har jeg nu prøvet. Jeg er spændt på om det vil lykkes for mig at få ny planter af frøene til foråret.


Plantefrø.


Her har jeg lige samlet et par frøkapseler ind af Pikæbler.


Frøkapsler af Pikæbler.


Der var kommet 2 nye skud ved siden af vores Kaprifolium ved terassen. De er nu plantet ved hver side af espalieren  nede ved den nyanlagte sti, som nedenstående billeder viser.













Vi fik i dag uventede gæster på besøg. Vores datter Doris, svigersøn og 2 børn kom forbi. Dejlig med uventede gæster,
Jeg fik kun kørt 5 læs jord i hullerne i mit lille staudebed i forhaven. Jeg må se om jeg kan blive færdig med dette bed i morgen eller på mandag.


26 kommentarer:

  1. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med namnet på växten, men den var väldigt fin.
    Hoppas någon kan hjälpa dig med namnet.

    Härligt med frön!

    Trevlig helg!

    SvarSlet
  2. Ja, jeg er helt håbløs til plante navne - så ikke til megen hjælp.
    Tilgengæld vil jeg beundre din rosenbue i høje toner - nej, hvor er den flot.
    Og til sidst held og lykke med dine egne frø - det skal nok blive godt :o)

    SvarSlet
  3. Det ska bli spännande att se om någon kan hjälpa dig med namnet på plantan. När blommar den? Har du någon bild på blommorna?
    Ha det gott!/Laila

    SvarSlet
  4. hej
    Din plante er en vinterglans
    (Pachysandra Terminalis). Flot rosenbue du har:) God søndag Anne Gine

    SvarSlet
  5. Vet heller inte vad plantan heter men jag hoppas du får något svar - blir lite nyfiken jag också.

    Fortsatt trevlig helg
    Birgitta

    SvarSlet
  6. Sjovt...at se dine pigæbler. Hørte om pigæbler for første gang igår da jeg talte med en her på min vej.

    Hvor er dit espalier supersmukt. Hvor har du dog fundet dette flotte eksemplar?

    SvarSlet
  7. Vilken fint växtställning du har.tyvärr vet jag inte vad den heter..Ha en skön söndag

    SvarSlet
  8. Tack för att du tittade in på min blogg, välkommen tillbaka! (:D
    Vilken fin portal du har, blir säkert jätte fint när kaprifolen där.
    Ha en fin vecka!

    SvarSlet
  9. Så fin trädgård du har i din header.
    Är den din och hjortarna?
    Väldigt vackert!
    Ha en fin vecka!

    SvarSlet
  10. Känner tyvärr inte igen din växt. Vilken fin portal du har, blir bra med kaprifolen. Lycka till med fröerna!
    Kram

    SvarSlet
  11. Hej! Kul att du titta in hos mig. Är Inge bra på växer och dess namn.
    Fina bilder du visar.
    / Kia

    SvarSlet
  12. Vacker växt och det verkar som du redan fått svar:)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvarSlet
  13. Jeg vil også gerne sige, at dit espaliere er utroligt flot. Det er så spændende at samle frø og se hvad der kommer ud af det til foråret. Jeg synes, det er en stor glæde, når man kan få noget til at vokse og gro og så ovenikøbet, når man selv har samlet frøene ind. Held og lykke med det. Jeg glæder mig til at se spirer til foråret!

    SvarSlet
  14. Så fin blogg du har.
    Tack för hälsningen på min blogg.
    Kram
    Hanna

    SvarSlet
  15. Det var godt Anne Gine kunne fortælle, at det er vinterglans. Her kunne jeg ikke hjælpe.
    Rosenbuen er meget flot, jeg venter også spændt på at høre, hvor du har den fra.

    SvarSlet
  16. Tack kära vän för din hälsning!
    Kram Raina

    SvarSlet
  17. Tusind tak til alle for jeres venlige kommentar. Det er helt overvældende at så mange vil bruge tid på at skrive en hilsen. Det glæder mig.

    Staudecafeen.. Tak for hjælpen med navn på min plante..Pachysandra Terminalis.. Jeg er ikke så god til at huske de fremmede navne. Har du også et dansk navn til planten???

    Laila. Jeg har fundet et meget dårligt billede af blomsten. Jeg vil forsøge på at indsætte billedet til allersidst på min blog i dag.

    EVA. Tak . Vi er også selv glad for espalieren.. Vi har forøvrigt 2 stk. en i hver ende af haven. Vi har købt dem på markedet i Brørup for den lave pris af kr. 75,- stk. De er nye og vi måtte bare eje dem og vi fandt da også en plads til dem begge i haven.

    Äppelblom. Hjortene er vore egne.

    Høneballe haven. Vi har købt espalieren, ja hele 2 stk. på markedet i Brørup af kr. 75,- pr stk. Så vi måtte bare eje dem. Vi fandt da også en plads til dem begge.

    Velkommen til ny medlem som fast læser. Det glæder mig.

    SvarSlet
  18. Det lyder da som en hel utrolig pris. Jeg kan godt forstå I måtte eje dem. Hvem søren laver sådan nogle til den pris. Ved du om der er flere?

    SvarSlet
  19. Hold da op, det var billigt, for de smukke espalier, wow. Dem havde jeg da også købt på stedet :-)
    Jeg tror Anne Gine kaldte din plante for Vinterglans på dansk. Det er en bunddækkeplante.
    Det bliver spændende med frøene til foråret.
    Jeg sår altid en masse hvert forår og jeg elsker at lave nye planter på den måde. Så du kan godt glæde dig :-)

    SvarSlet
  20. Høneballehaven. Jeg ved ikke hvem der har lavet dem. Det er garanteret bare et par fra en restparti.Mange af kræmmerne køber restpartier rundt omkring og står og sælger det på markederne.
    De ser fine ud, men de ER meget spinkle, så for at de kan holde har min mand boret gennemgående skruer i. Vi tror de holder nu.
    Hilsen Aase Marie.

    Hanne i haven. Tak for kommentar. Jeg håber jeg kan få bare nogen af frøene til at blive til planter.
    Hilsen Aase Marie.

    SvarSlet
  21. Hej Aase Marie
    Tak for oplysninger om dine stativer, du har nok ret i, at det er restpartier, man kan finde på kræmmermarkeder, men sådanne muligheder har vi ikke her over, så må vi tage udenøs, der kigger jeg kun på planter :o)
    Hvor er det dejligt endelig at få et navn på dig :-)

    SvarSlet
  22. Høneballehaven.. I daglig tale hedder jeg KUN Aase.. Når jeg skriver bruger jeg altid mit mellemnavn.

    SvarSlet
  23. hej igen
    på dansk hedder den "Vinterglans" Anne Gine

    SvarSlet