tirsdag den 4. oktober 2011

Et par spørgsmål. ???

I dag blev jeg noget overrasket, da jeg gik rundt i haven. Ind ved nogle af mine Georgine opdagede jeg en plante der har rigtig mange knopper. Nu er spørgsmålet. Kan det være en Krysantimum???  Hvis ikke jeg husker forkert så mener jeg, at jeg plantede en der sidste efterår fra en krukke for at fylde en åben plads ud. Krysantemum skulle jo kunne komme året efter med mange grønne blade men ikke med nogen blomst. Jeg synes at det ligner Krysantemum, men kan det nu passe. Husker jeg forkert så det er en anden plante jeg har sat der.... Godt spørgsmål. ???

Krysantemum.. eller  ???


Jeg har taget et par stilke fra planten og sat dem i en vase, så må jeg se om knopperne vil springe ud.


Et par stilke i en vase.


Jeg har jo købt en smuk og anderledes Dahlia i sommer. Jeg har hørt, at man kan tage frø af planten og så dem. Så er spørgsmålet. Kan man det??? Hvis man kan hvornår skal frøene så i jorden???  Kommer de med blomst samme år??? Er der nogen der har erfaring med at så frø fra disse planter???
Her et billede af den Dahlia, som jeg gerne vil forsøge at så frø fra.


Dahlia.


I dag har jeg ikke lavet så meget i haven. Jeg har luget lidt hist og pist i de små bede, som jeg har ordnet for et stykke tid siden. Der var kommet en smule ukrudt, så det var med at få det luget væk, inden det blev stor. Jeg har bl. a. luget ved Spansk Marguerit rundt i kanten ved elefanten.


Spansk Marguerit.


Trompetplanterne nede bag ved hønsehuset har tabt mange blade og visne blomster. De er blevet revet sammen og fjernet. Det pyntede da.


Visne blade og blomster fra Trompetplanterne.


Trompet planterne har endnu fine blomster, og der er mange flere på vej. Håber de når at springe ud inden frosten melder sig. Når der loves frost skal planterne jo tages ind.


Engletrompet.



Blomst Engletrompet. nærbillede.



Knopper Engletrompet. flere blomster på vej.


Det tynder godt nok ud i havens planter, men Sct. Hansurt er endnu smuk.


Sct. Hansurt.


Gul Valmuestaude har en enkelt blomst.


Gul Valmue.


En Hjulkrone var der da også at finde.


Hjulkrone.


Endelig er blomsten på Kanna med de røde blade sprunget hel ud. Lidt vanskeligt at få et godt billede på grund af blæsten.


Kanna med de røde blade.



Jeg vil i dag slutte af med et billede af et par havefigur i brændt ler. De kommer fra Thailand.


Havefigur.







12 kommentarer:

  1. Jeg synes det ligner krysantemum :-)

    SvarSlet
  2. Vilken vacker haven du har !! Jag är ingen expert på växter men det ser ut som krysantemum eller höstaster möjligtvis .
    Tack för hälsningen inne hos mej !

    SvarSlet
  3. Hej!
    Så vacker trädgård du har!
    Visst kan man ta frön från Dahlia. Vilken fin sort du har likt en stjärna.
    Änglatrumpeten är fantastiskt vacker!
    Ha en fortsatt fin vecka! /Bea

    SvarSlet
  4. hej
    der er vist ingen tvivl om at det er en krysantemum. og du kan god høste frø af dine dahlia... lad nogle af knopperne sidde så de kan nå at modne. og du skal så dem inde tidligt forår, så får du også blomster samme år, flere af dem sætter også dahlia knolde, som du efterfølgende kan gemme:) Anne Gine

    SvarSlet
  5. Hej

    Jeg nød dine blomster billeder - TAK for dem.
    Jeg er næsten overbevist om at det er Krysantemum, det bliver spændende at se :-)

    Dorthe

    SvarSlet
  6. Jeg tror også, at det er krysantemum. Cæsars Trägård har lige netop nu et indlæg omkring såning af dahlia. Det er godt nok en meget flot og pæn have du viser billeder af. Jeg synes, der er mange blomster i din have i forhold til årstiden!

    SvarSlet
  7. jo den er go nok det er helt sikkert krysantemum

    SvarSlet
  8. Spændende om din næsten ukendte plante, når at blomstre - så ved du da helt sikkert besked :-)

    SvarSlet
  9. Det er en Chrysanthemum du har, og det ligner meget staude-udgaven, så den burde komme igen år efter år. Det bliver spændende hvilken farve den har. Jeg havde en lyslilla i mange år, men den forsvandt under den første kolde vinter forrige år, for den var ikke helt hårdfør.
    Hvor er det en skøn farve din engletrompet har :-)

    SvarSlet
  10. Tak til alle for jeres venlige kommentar.

    Når så mange mener, at det er en Krysantemum, så er det jo nok det. Jeg har bare altid hørt, at man ikke KAN få dem til at komme med blomst.Håber de knopperne når at springe ud inden frosten sætter ind.. Hvis de gør, så ser i et billede af planten.

    Staudecafeen.. Tak for oplysning om at jeg kan tage frø af Dahlia og så dem. Det vil jeg forsøge.

    Birgitte. Tak for henvisningen til Cæsars Trägård. Jeg har lige været inde for at kigge.

    Velkommen til ny medlem som fast læser. Det glæder mig.

    SvarSlet
  11. Jeps, krysantemum - men det har andre vist ligesom slået fast... :)

    Smukkere engletrompet skal man da lede længe efter, den er skøn.

    Ulla

    SvarSlet
  12. Frk. Anemone.
    Tak for din venlige kommentar.

    SvarSlet