lørdag den 8. oktober 2011

Første nattefrost varslet.

I nat skulle vi få ned til frysepunktet, så jeg har fået samlet alle de figur vi har i gips og keramik sat inden døre. De tåler jo ikke frost. Betonfigur kan blive stående ude hele vinteren.


Her nogle af figurerne.


Jeg har forsøgt at tage et billede af månen der er hel rund.


Månen i det fjerne.


I dag var jeg så heldig at få et par billeder af Kronhjorten Nicolaj, da han tog sit daglige bad. Det er første gang det lykkes. Han opdagede mig ikke i dag. Her følger 3 billeder.













Jeg fik kun et lille stykke af staudebedet gjort ren ved havebasinnet i forhaven. Jeg fik kørt mere jord på hvad der var tiltrængt,  hele 4 fyldte trillebørre. Jorden skal hentes nede bag ved haven, så det tager tid.


Det lille stykke, som jeg fik ordnet.


Allium løgene som jeg købte i går er kommet i jorden. De er sat i det aflange bed hvor alle de andre løg, som jeg fik til min fødselsdag,  er sat. Håber på rigtig mange blomster til foråret.

Jeg har fået mange af mine blomster sat ind i dag. bl. a. mine små Agava. Den store må vente, for den skal jeg have hjælp til at få ind.
Jeg har taget mine 2 opstammede Fuchsia af krukkerne og plantet dem i mindre potter. Også de er kommet indenfor, så må jeg se om de kan overvintre.
Min Koglepalme og Yucca Palme er også i hus.
Mine tre Dronning Ingrid planter er kommet indenfor. Blæsten har været hård ved dem. Nu skal jeg have den klippet lidt til, så de ser pænere ud og så de ikke fylder så meget.


Dronning Ingrid planter.


Jeg vil slutte af med at vise 2 billeder af et par Georgine. Den ene er netop sprunget ud og en er på vej. Det er sent så hvis frosten kommer får vi ingen glæde af disse 2.


Georgine lige sprunget ud.



Georgine på vej.










9 kommentarer:

  1. dejlige billeder. Ja det er tid at få figurer og frostfølsomme planter ind. her i Nordsjælland var vi nede på + 1 grad i nat.. så i dag kommer de følsomme planter i kælderen. God søndag Anne Gine

    SvarSlet
  2. Vi slap åbenbart for nattefrosten i Kolding, men jeg er bestemt også begyndt at forberede mig. Så opdager man pludselig hvor meget man har fået placeret rundt omkring af sarte "sjæle"... ;o)

    Sjovt med Nicolaj's morgenbad, godt fanget.

    Ha' en dejlig søndag :o)

    SvarSlet
  3. Så flotte bilder av Nicolaj!
    Og så mye du har fått gjort av høstens hagearbeid! En kraftig influensa og et forrykende vær har stoppet meg. Og jeg sjekker langtidsvarslet hver eneste dag med tanke på frosten. Georginene står jo enda i sitt flotteste flor, men borte vekk er de for alltid om frosten får tak i dem.
    Løkene må jo også i jorda. I fjor kom frosten før jeg rakk det.

    SvarSlet
  4. Det ser ut til at vi følges ad når det gjelder nattetemperatur. Det er vemodig, men gir oss tid til litt andre sysler. God søndag!

    SvarSlet
  5. The Georgine is beautiful. That is how the name translated. Everything looks beautiful.
    Cher Sunray Gardens

    SvarSlet
  6. Sikke nogle dejlige billeder på dine sidste indlæg. Jeg kan rigtig godt lide dine blå blomster - især hjulkronen. Sjovt med Nickolaj i bad! Det ser rigtig flot ud dit lugearbejde. Jeg håber du bliver helt færdig inden frosten kommer. Bare vi ikke får en vinter, som de sidste to.

    SvarSlet
  7. No to się napracowałaś, tyle trzeba jesienią zrobić, żeby wiosna znowu było ładnie. Widoku jelenia za ogrodzeniem ogrodu - zazdroszczę, musiało być piękne. Pozdrawiam

    SvarSlet
  8. Jeg prøvede også at tage billeder af månen, men jeg slettede dem igen.
    Fine billeder af Nikolaj i bad :-)
    Det gik vidst ikke med dine georginer, det var synd. Hvor i Jylland bor du? Det er jo altid værst med frosten midt i landet, vi andre, der har vand udenom tæt på, klarer frisag længere.

    SvarSlet
  9. Tak til alle for jeres søde kommentar.

    Margrethe. Rigtig god bedring med din influensa.

    SvarSlet