tirsdag den 18. oktober 2011

Havefri dag.

I dag har vi bare haft rigtig efterårsvejr. Det har regnet og blæst næsten hele dagen, så det har ikke fristet mig til at gå i haven.
Jeg begyndte dagen med at sætte kaffe over. Jeg vaskede et par gulve i medens kaffen blev klar.  Kort tid efter at vi havde fået morgen kaffen og jeg lige havde tjekket mail m. m. fik vi gæster. De kørte omkr. middagstid.
Efter frokost tog vi på besøg hos mine forældre, der bor i Brørup.
Til morgen åbnede jeg døren først ud til gårdspladsen og bagefter terassedøren ud til baghaven. Jeg tog et par billeder medens regnen styrtede ned.

Her et kig ud over forhaven. Som i kan se kan vandet slet ikke følge at trække væk.

Kig ud over forhaven.


Se hvor regnen piskede ned oppe ved huset. I nattens løb harn det blæst så meget så der er kommet mange blade fra haven og om i gården.
Knoldbegoniaerne er færdige og skal tages ind men ikke før vi får tørvejr. Bladene skal fejes sammen og fjernes.



Langs med huset.


Her et billede ud over baghaven fra terassedøren.

Kig ud i baghaven.


Jeg har tidligere nævnt at jeg har klippet min Tidsel ned. Den har ikke taget skade af frosten og står nu rigtig fin for anden gang i år.



Tidsel.



Tidsel, nærbillede.


Sct. Hansurt er endnu en fryd for øjet.


Sct. Hansurt. Sedum telephium L .. med hjælp


Jeg vil i aften slutte af med et billede af vores træmand der står ved indgangen til haven med et skilt, hvorpå der står velkommen. Måske skal han taget ind inden vinteren sætter ind.


Velkommen... til haven.


12 kommentarer:

  1. You have such a beautiful garden. I love the deer in your header photo. Thanks so much for stopping by my blog and taking the time to comment so sweetly. It was much appreciated.

    SvarSlet
  2. Lots of rain and mess, but I love that Hansurt. Very pretty.
    Cher Sunray Gardens

    SvarSlet
  3. Ja det blev til rigeligt regn igår, vi fik 15 mm, snildt at kunne stå inde og tage billeder i regnvejret
    :-) Sød træmand, den minder mig om bliktud i filmen Troldmanden fra Oz.

    SvarSlet
  4. Ja, det har vært mye regn og vind her også. Men hagen din er vakker selv i regnvær. Den St. Hans urt, vet du hva den heter på latin?

    SvarSlet
  5. ja her har det også øset ned, hele dagen:)

    SvarSlet
  6. So sorry about the begonias but your front yard is filled with beautiful plants. It is rainy days here too. Just this afternoon, we had lightning and thunder when it wasn't even raining!

    SvarSlet
  7. Hej!
    Precis samma väder hade vi här i södra Sverige igår! Det regnade och regnade!
    Er Sct. Hansurt kallar vi för kärleksört hos oss. Såg någon undrade över latinska namnet, det är Sedum telephium L, men det visste du säkert redan! Du har ju vad jag kan se en stor trädgård! Fin din tistel var!

    Tack för din kommentar hos mig! Kul att jag kan glädja andra med mina fågelbilder. Vi bor ju också en bit från haven, men det duger gott med de här dammarna på våtmarken! :)
    Ha en fin onsdag!
    /Pia

    SvarSlet
  8. Fine havebilleder tros regn og blæst,i de sidste dage har det også været regn og blæst her i Viborg.
    Conny

    SvarSlet
  9. Hej Landbohaven.
    Ja, du har ordbekræftelse på din blog, så du skal ind i Indstillinger, kommentarer og krydse nej, hvis du ikke vil have det mere.
    Sikke et regnvejr I har haft. Vi har også fået en del, men ikke så meget som jer.
    Men om et par dage skulle det vist blive dejligt tørvejr igen, så vi kan komme lidt ud i vores haver :-)

    SvarSlet
  10. Tak til alle for jeres venlige kommentar.

    Marit.. Jeg ved ikke hvad den hedder på latin...men..
    i stora drag har ligse skrevet, at den hedder Sedum telephium L

    i stora drag. Tak for hjælpen med det latinske navn på min Sct Hansurt. Sedum telephium L Det vidste jeg ikke... Det vil jeg notere.

    Hanne i haven. Tak for hjælpen. Jeg har fosøgt at sætte et x et andet sted. Håber det nu er i orden..

    SvarSlet
  11. Takk for svar! Jeg trodde det var en sedum ja. Danske og norske navn er noen ganger veldig ulike, så da er det greit med latinske navn :)

    SvarSlet
  12. Glad jag kunde hjälpa till! :)
    Annars är det lätt att googla på blomnamnet och skriva + latin, eller nåt, då brukar man kunna hitta!
    Mvh Pia

    SvarSlet