mandag den 12. november 2012

Vinterklar ved søen i forhaven.

I dag har vi haft rigtig fin havevejr. Der er KUN kommet tre regnbyger. Solen har skinnet og her har været blikstille. Hvad kan man forlange mere på denne årstid. Jeg har nydt det meste af dagen i haven i mellem bygerne.
Den første lille byge kom, da jeg gik rundt for at tage disse morgenbilleder.













Der må også være kommet en lille byge i løbet af natten,
 for elefanten var våd. Dog ikke over det hele.


Jeg er rigtig glad for mine paddehatte.
De lyser da op i haven. Især nu når der slet ingen blomster er.


Kl. 10 var jeg klar til at gå i haven, men da regnede det ret så meget. Solen skinnede og der var en regnbue på samme tid.
Utroligt at solen skinner, når det regner.





Et kvarter senere var regnen holdt op, og jeg gik i gang med at ordne det sidste ved søen i forhaven.
Det er nu blevet vinterklar.

Før.


Efter.
Der er kantet luget og kørt jord på.

Jeg ved ikke om i husker at jeg for snart længe siden gravede nogle asters op, der skulle have været pottet op med på marked. De blev ikke pottet den dag,  for regnen stod ned i stride strømme så planterne kom i poser. De planter jeg ikke fik solgt er blevet pottet i dag og kørt op i hullet hvor jeg overvintrer alle potteplanterne.




Planterne er pottet og på vej til overvintring.


Krukkerne er tømt for jord. Jorden har jeg brugt ved søen.
 Nu skal krukkerne bare vaskes af
så de er klar til næste forår.
Det bliver nu ikke i dag.


Efter at planterne og krukkerne er fjernet.
Nu mangler jeg at få bænkene vasket af og sat ind.


Spejling.


Duerne tager bad i søen.


Spejling.


Mange spurvefugle fløj til og fra busken.
Tæt på hvor jeg var.








Hanen der sidder på grenen galede flere gange.
Det lyder godt. Mon det var det fine vejr
 der fik ham til at gale midt på dagen....

Vinterklar.
Der er nu kantet luget og kørt jord på hele vejen rundt om søen.

Før.


Efter.


Hønsene fik som altid noget af ukrudtet.
Nogle af hønsene var på vej ind til natten.


Nogle af hønsene bestemte sig om og gik i gang med ukrudtet.


Jeg forstår godt hønsene, for skyggerne var blevet lange.

Der sker hele tiden lidt med henblik på vores julemarked.
Her har Erhardt hængt mange julenisser op på døren indtil den gamle biks, hvor der kommer 8 - 9 kræmmer og stiller op med deres ting.
 Mon der er nogen der falder for nisserne...
Det vil vise sig.

Nisser til salg.

På indgangsdøren er der sat 1 seddel op der fortæller hvornår vi har julemarked. ( lige som skiltet nede ved vejen bare i A 4 ark).

Indgangsdøren.


Nærbillede.


Kl. 15,28.


Kl. 15,29.


Kl. 15,32.

Nedenstående billeder viser himlen mod vest kl. 16,15.
Utroligt som himlen kan forandre sig.






Det var så den dag.
Håber at i der har været på arbejde har kunnet få lidt tid i haven i denne dejlige efterårsdag.

Ønsker alle en god aften.










14 kommentarer:

  1. Godt du endelig fik en god havedag. Det blev en fin solnedgang, jeg synes ikke rigtig, der var en her, til gengæld fik jeg solopgangen.
    Fine billeder især det af duerne ved vandet.

    SvarSlet
  2. Godaften Åse.Dejlige billeder af den smukke himmel.
    og du er da næsten klar til vinteren,så flittig du har været.Held og lykke med jeres julestue.
    God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette.
      Tak for din hilsen. Jeg er nu slet, slet ikke vinterklar. Det var bare ved søen i forhaven hvor jeg også blev vinterklar i dag. Jeg mangler endnu 5 store staudebede og ved søen i baghaven og nogle flere små bede, så der er lang vej endnu. Der bliver dog mindre for hver gang jeg kommer igennem noget.
      Ha´ en god aften.
      Hilsen Aase Marie.

      Slet
  3. Å så masse du har fått gjort i hagen. Det vart skikkelig ryddig og fint ved dammen din.
    Flotte bilder av både himmelen og regnbuen.
    Lykke til med julemarkedet.
    Ha det godt.

    SvarSlet
  4. Koselige fuglebilder både av småfuglene og duene som bader :) Du er så utrolig effektiv i hagen din! Imponerende :)

    SvarSlet
  5. Sikke dog en dejligt himmel du slutter af med. Herligt at følge dine dyrs færden i haven.
    Spændende med jeres marked - det skal nok blive en succes. Nu har du da gjort dit i haven. Så der ser pænt ud til I får folkevandring.

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Bente.
      Tak for din hilsen. Jeg er nu slet, slet ikke vinterklar. Det var bare ved søen i forhaven hvor jeg også blev vinterklar i går. Jeg mangler endnu 5 store staudebede og ved søen i baghaven og nogle flere små bede, så der er lang vej endnu. Der bliver dog mindre for hver gang jeg kommer igennem noget.
      Ha´ en god dag.
      Hilsen Aase Marie.

      Slet
  6. Hej! Så fandt jeg også DIN blog. Sikke en have I har! Tænk at have sin egen sø! Jeg har meldt mig som fast læser, så jeg kan følge lidt med :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Nana.
      Tak for din hilsen.
      Vi har 2 søer i haven og flere søer i marken.
      Velkommen som fast læser. Det glæder mig.
      Ha´ en god aften.
      Hilsen Aase Marie.

      Slet
  7. Hej. Sikke mange gode billeder og hvor er det sjovt, at du skriver tidspunkterne på. Jeg har aldrig rigtig tænkt over så meget dagen kan forandre sig vejrmæssigt og lysmæssigt. Det var rigtig sjovt at se!

    SvarSlet
  8. Tusind tak til alle for jeres søde kommentarer.
    Håber i har haft en god aften.

    SvarSlet
  9. Rainbow i november - det er et mirakel! Og dine høns, jeg elsker det! Ha´ en god dag.

    SvarSlet
  10. Tak for din hilsen.
    Ha´ en god dag.
    Hilsen Aase Marie.

    SvarSlet