onsdag den 7. november 2012

Skal syriske roser vinterdækkes???

Grå men mild efterårsvejr. Rigtig fin havevejr. Det har jeg benyttet mig af. Jeg har været i haven det meste af dagen indtil kl. 15.
Som næsten altid gik jeg er tur med kameraet medens morgenkaffen løb ned.
Det første jeg så, da jeg åbnede døren til gårdspladsen var alle de mange blade hjortetaktræet havde tabt i løbet af natten.

Se de mange nedfaldne blade fra hjortetaktræet.

Nærbillede af bladene.





De næste billeder er taget nede bag ved baghaven ud mod stykket hvor autocampister må holde for at overnatte.

Her skal jeg forbi hver gang jeg henter jord til haven.
Jeg håber snart vandet synker.

Her er jordstakken, som vi har fået i sommer.
Det er tre år siden vi fik det første læs jord.
Her er måske også jord til de næste tre år.





Porten ind til kronhjortene.


Kronhjortenes hus set fra indgangen.

Et kig op mod ejendommen nede fra hjortenes hus.

I et hjørne af bedet ud mod stykket til autocampisterne
står ræven og kigger.

Erhardt er ved at køre svinebænken inden døre for vinteren.


I dag blev jeg endelig færdig med staudebedet ved søen i forhaven.

Før.

Efter.
Der er blevet klippet ned, kantet, luget og tilføjet ret så meget jord.


Træstubben hvor jeg har husløg.

Nærbillede af stubben.

Græs.
Jeg har flere gange nævnt, at jeg er meget glad for græs.
Her kommer nogle af mine mange græs. Jeg ved ikke hvad ret mange af græssene hedder, men smukke er de da.



Jeg troede at dette græs var gået ud, men det er det da heldigvis ikke.





Luzula sylvalica.





Pampas græs.




Elefantgræs.


Morgenstjerne.
Måske den smukkeste.





Nærbillede af ovenstående græs.






Et kig ud på søen.
Her er også elefantgræs midt foran på billedet.
(Jeg har det flere steder i haven)

De næste 2 billeder viser gråvejr.






Skal syriske roser vinterdækkes? 
Det har JEG gjort hvert år, men det er måske slet ikke nødvendigt, eller er det???
Syrisk rose.
Vi har dem flere steder i haven.


Her kan man lige skimte en stor guldfisk.
Den opdagede mig og var hurtig til fjerne sig.
Den lå ellers lige i vandkanten.



Jeg nåede også lige at få kantet, luget og kørt jord på den ene side
ved søen før kl blev 15.


Erhardt har fået lys i julemændene medens jeg var i haven.


Håber i har en hyggelig aften.


12 kommentarer:

  1. Hej Det er dejligt at komme så langt med efterårs arbejdet, jeg kæmper en kamp for at komme igennem alle mine bede, jeg er ikke helt sikker på at jeg når det, men så må det jo vente til foråret.
    Jeg har 2 syriske roser, dem vinterdækker jeg aldrig, men de står også helt inde langs hus muren,
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
  2. Du har så mange dejlige ting i haven - den gamle stub er jeg helt vild med. Jeg har ikke syriske roser i haven, men hvis jeg havde ville jeg nok dække dem mens de var små - men ikke før efter nytår.
    Mange hilsner
    Trine

    SvarSlet
  3. Der er så flot i din have og hvor du har været flittig igen :) Hjortehuset er fint med græs på taget.
    Jeg synes også Stjernestar er utrolig smuk.
    Jeg har ikke dækket min Syriske rose men den står også i meget læ af huset.
    God dag:-)
    Kh. Rose

    SvarSlet
  4. Man får inte täcka för tidigt, då ruttnar de....

    SvarSlet
  5. Jeg dækker heller ikke mine syriske roser, men de står også ved husmuren. Din står lidt udsat der ved søen, så jeg tror, det er en god idé.
    Den gamle stub er vel nok fin, god idé med husløgene. Du har mange fine græsser, skal jeg love for. Morgenstar er rigtig fin, den må jeg have fat i næste år.

    SvarSlet
  6. Du har så mange smukke planter. Jeg forsøger også at dyrke noget ... For eksempel, Stenbræk (badan).

    SvarSlet
  7. Jeg dækker ikke min syriske rose andet end med nedfaldsblade, og det ser ud til at virke godt nok.
    Din stub er jeg helt vild med - det tilfører altså noget til haven. Skøn med den grønne mos og husløg.
    Jeg er lige som Lisbeth blevet forelsket i Morgenstjerne, og må vist også have fingre i den!

    SvarSlet
  8. I har sandelig meget der skal gøres inden vinter. Sikken en energi.
    Smuke græsser. Jeg ser at din morgenstjerne har frøstande. Har du prøvet at så dem?

    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften. Tak for din hilsen.
      Nej det har jeg ikke. Jeg har ikke så meget forstand på det med frø. Hvis jeg skal prøve at så dem. Hvad gør jeg så? Frøene sakl vel ind og tørres?
      Skal de i jorden nu, eller skal det vente til foråret? Ha´ en god aften.
      Hilsen Aase Marie.

      Slet
  9. Min syriske rose står udsat lige som din, så jeg vinterdækker den. Men det har ikke været nok alligevel. Den fryser helt ned hvert år, og jeg tror hver gang at det er dens endeligt. Så jeg har ikke set den med blomster endnu, for det når den ikke. Måske jeg skulle overveje ret kraftigt at flytte den over til en husmur istedet, det er vist der de har det bedst :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften.
      Vores syriske roser nåede heller ikke at komme med blomster i år. Jeg tror nu det var fordi vi har haft alt for få solskinstimer.
      Ha´ en god aften.
      Hilsen Aase Marie.

      Slet
  10. Tusind tak for jeres søde kommentarer.
    Så må jeg nok alligevel hellere blive ved med at dække mine syriske roser.

    SvarSlet