torsdag den 1. november 2012

Rydder op til vinter.

Så viser kalenderen 1. nov. Hvor tiden dog går hurtigt.
I dag har vi bare haft rigtig blæsevejr og himlen har været grå.
Jeg har dog været i haven indtil kl. 16,15.

Til mogen gik jeg som sædvanlig et tur rundt i haven med kameraet. Jeg tog billeder af nogen af de staudebede som jeg endnu mangler at komme igennem.
 Desuden er der flere små bede rundt omkring, som jeg endnu ikke har fået ordnet.

Her det staudebed som jeg slet ikke kom igennem i sommer.


Endnu et billede af det selv samme staudebed.
Det er ret så stor.


Bedet foran søen i forhaven.


Endnu et bed i forhaven ind mod stien ned til drivhuset.


Et af de tre staudebede i baghaven foran stuehuset.


Staudebedet ud mod hvor kreaturerne kommer hjem.
Også i baghaven foran stuehuset.


Staudebedet langs med stuehuset.


På min runde faldt jeg over den smukke røde farve i skovkanten.


Hortensiaerne er visnet ned.

____________________________________-

Jeg begyndte med at fjerne bladene fra engletrompeten, som Erhardt kørte ind i går. Jævnede hullerne efter den og de andre planter der havde stået der.
Til foråret skal Erhardt køre el læs jord på med traktoren. Der kan han nemlig komme til med traktoren, så er jeg fri for at køre mange trillebøre jord der til.

Før.


Efter.

Da jeg var færdig der kom turen til det trekantede bed i forhaven.

Før.


Efter.
Der er tilføjet ret så meget ny jord.

Jeg manglede endnu at få et havebord ind fra terrassen foran stuehuset i baghaven. Det kom ind lige før frokosttid.
Så var det da på plads. Der loves jo storm natten til lørdag.

Dette bord er nu kommet ind.
Prøv engang os se hvor grøn terrassen er.
 Det er slet ikke til at forstå, at jeg har haft det luget en gang i sommer.


Akita holder øje med hvad jeg har gang i.


De næste 2 billeder er taget d. 28. 10.
Nu er bordene og stlene kommet ind.
Jeg mangler endnu at få de 2 bænke sat inden for.

Bordene er kommet ind.

Stolene er i hus.

Jeg fik også lige ordnet det lille hjørne ved damefiguren.
Hun er kommet ind, selv om hun kan tåle at stå uden for.
Jeg passer godt på figuren, som jeg for snart mange år siden har fået af børn, svigerbørn og børnebørn.

Før.


Efter.


Hønsene i gang med noget af ukrudtet.

Nu var det tid til at få ryddet op i mine potteplanter før vinteren sætter ind. Jeg skal ikke have flere planter med til marked i år, og der kommer nok ikke nogen for at købe planter før det bliver forår igen.
Potteplanterne opbevarer jeg i et hul oppe i marken bag ved udsalgsstykket.
Jeg gik op for at se, hvordan der så ud. Der var en del planter der var gået ud fra sidste år. De blev fjernet. En del som jeg ikke har fået solgt var tilbage.

Før jeg fik fjernet planterne der ikke havde klaret det.

Jeg har glemt at tage billeder af mine mange kasser der stod langs med stuehuset ud mod gårdspladsen. De fleste planter er nu kørt op i marken til overvintring.

Efter at planterne er kommet på plads her
Når vejret tillader det, så skal planterne dækkes af et tyk lag blade.

Jeg blev knap færdig med at flytte alle planter for kl. 16,15 begyndte det at regne, så jeg stoppede og gik ind for at læsse bilen til marked i morgen.

De få planter jeg endnu mangler at få flyttet.

Jeg slutter af med et billede af elefanten der er ved at være våd af regnen.



Nu regner det godt her. Jeg håber vi får tørvejr til markedet i morgen.




























9 kommentarer:

  1. Her har vi ingen regn fået, selvom der har været mørk himmel hele dagen, men det har været meget koldt.
    Jeg kan nu godt forstå, at det kniber dig, at nå det hele, du har godt nok nogle stor staudebede, men du har været flittig i dag.

    SvarSlet
  2. Ååå..så mye dere har fått gjort!..godt å gjøre det før temperaturen og været bli for surt:)
    Vi fikk snø...og nå er den regnet bort...helt ok for jeg ønsker ikke snø før midt i desember:)
    Takk for hyggelig besøk hos meg:))

    SvarSlet
  3. Jeg synes, de uberørte staudebede ser smukke ud.
    I har i grunden rigtigt mange genstande, der skal flyttes ind for vinteren.

    SvarSlet
  4. Sikke et arbejde du har med at gøre haven vinterklar :o)
    Hold da op du har mange planter i dit udsalgsstykke, det er jo nærmest en planteskole :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
  5. Ja, du får virkelig gjort mye ser jeg! Dine bed blir så flotte med ny jord. Da blir det deilig for deg til neste vår, for da slipper du jo å gjøre alt det som du har fått gjort nå. Været er ikke mye å skryte av om dagen nå. Håper det snart blir litt opphold. Ha en god aften!

    SvarSlet
  6. Ja tiden flyr! Vi har igjen fått mildvær og kan forlenge hagesesongen litt til :) Ha en fin fredag!

    SvarSlet
  7. En masse du fik bedrevet i dag igen! Jeg må sige, at du har også meget der skal indenfor, så er der jo også nok at se til!
    Her har vi haft regn det meste af dagen, så jeg har været i gang med julestjernefletning.

    SvarSlet
  8. Det var en produktiv dag i hagen :-)
    Deilig å få ryddet i bedene, tatt ting inn og få beskyttet sarte planter for vinteren! :-)

    Ha en riktig fin dag.
    Stein

    SvarSlet
  9. Wiadomym jest, że utrzymanie Waszej posesji, ogrodów wymaga wiele pracy, jednak warto, bo stworzyliście oazę piękna i spokoju :)

    Pozdrawiam ciepło
    Grzegorz

    SvarSlet