søndag den 9. september 2012

Staude eller ukrudt...

Dagen i dag startede med gråvejr. Det var der til godt middag. Vi havde 15 graders varme fra morgenstunden, men der blev som lovet et par og 20 graders varme. Rigtig fint havevejr, som jeg også benyttede mig af hele dagen.

Jeg vil, som næsten altid, begynde med

Morgenbilleder.










Hjortetak træ.







I dag har jeg luget lidt hist og pist. Det andet hostabed fik en omgang.

Hosta bed.


Ses her fra en anden side.

Nu var det nok.
Jeg kunne ikke holde ud at se på, at højen var hel dækket af en grøn lag hønsetarm over alt. så jeg gik i gang med at fjerne det meste.
Jeg er godt træt af at bruge timer på at gøre højen ren for ukrudt.
 Nu  har jeg fået en ide`, og skal jeg bare se om Erhardt er med på den.. Jeg har nævnt det for ham, men han har endnu hverken sagt for eller imod, så jeg venter og ser.

Højen bag ved svinebænken.


Uglen i træet.

Svinebænken
Gjort ren rundt ved bænken.

Gammeldags knold begonier.


Der blev luget lidt langs med de to hostabede ind mod græsplænen til baghaven ved stuehuset.

Det meste af krudtet er fjernet ud mod haven.
Her ved det ene bed. Det andet bed fik jeg ikke taget billede af.




Endelig fik jeg taget mig sammen til at få ønskebrønden sat på plads.
Jeg tog en balje  og vendte den på hovedet for at lave et rundt bed. Der blev plantet tre ens græs og tre hasselurter. De hvide løgblomster blev også sat i jorden her ud for græssene.

Her er planterne på plads.

Erhardt hjalp mig med at fylde skærver i bedet.

Erhardt i gang med at fylde skærver på.


Så kom ønskebrønden på plads.

Ved hver af de tre hasselurter har jeg sat en lille kande i zink( forskellige).

Kanden skal måske længere ned i jorden...







Nogen der kan fortælle mig om nedenstående plante er en staude eller bare ukrudt.????

Høgeurt... med hjælp.

Høgeurtens blomster.


AFTEN BILLEDER.
Kl. 20.

I aften var himlen kun grå.

Kl. 20.

Ved indkørslen til gårdspladsen står skiltet.  KIK IND.. til venstre.
På højre side står vores postkasse.

Postkasse.

Håber i alle der ude har en god søndag aften.











12 kommentarer:

  1. Den svinebenken din er veldig artig! Har dere laget den selv? God mandag til dere :)

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Ranten.
      Tak for din hilsen.
      Nej vi har ikke selv lavet bænken. Vi har købt den på markedet i Brørup.
      Hilsen Aase Marie.

      Slet
  2. God ide med at sætte en balje, når bedet skal være rundt! Smart tænkt....
    Det blev også fint ved ønskebrønden, jeg kan så godt lide sten i haven og med
    hasselurten, der spiller op til stenene ser det rigtigt godt ud.

    SvarSlet
  3. Fint nyt bed du fik lavet der, det ser godt ud. Jeg er spændt på at høre, hvad det er for en idé, du har fået.
    Planten kender jeg ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.
      Tak for din hilsen.
      Jeg skal nok fortælle det, hvis Erhardt er med på ide`en.
      Ha` en god dag.
      Hilsen Aase Marie.

      Slet
  4. God idé at beplante højen - det vil spare dig for lugearbejde og se kønt ud. Den ukendte plante med de fine blade er en brogetbladet høgeurt, som er en staude, men frøsår sig selv som et ukrudt.

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Marie.
      Tak for din hilsen og tusind tak for hjælpen med navnet på min staude.
      Hilsen Aase Marie.

      Slet
  5. Hej Åse-Marie
    Det blev da et super godt bed du fik lavet med brønen.Meget smukkere nu end da den stod, bare på græsset.
    Kendte ikke den høgeurt, jeg har den med orange blomster og den er også meget villig..:O)

    SvarSlet
  6. Skønne billeder , fra en skøn sensommerdag, er Da vild med det sted i haven hvor man kan slå sig ned på svinebænken

    SvarSlet
  7. Dejlige billeder og en sjov detalje med de små vandkander ved hasselurten. Dejligt bed du fik lavet med din ønskebrønd det skal nok blive et hit. :)

    H' en skøn aften

    SvarSlet
  8. Takker for jeres søde kommentarer.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
  9. SourceMore Bonuses see it hereclick resources SourceDiscover More Here

    SvarSlet