mandag den 3. september 2012

Blomsterpark.. Geografisk Have Kolding.


Morgen våde billeder.
Hvor var alting vådt til morgen. Jeg ved ikke hvor meget regn vi har fået i går eftermiddags /nat men det var så våd, at jeg måtte tage gummistøvler på, da jeg gikud for at tage billeder.













Regndråber under stolens ryglæn.










Geografisk Have i Kolding.
På vej ned mod blomsterparken.

Efter rundturen ved de mange spændende boder viste Vivi & Hans Jørgen rundt i havens blomsterpark. Der var en del blomster på denne årstid, men hvor må der være smuk en sommerdag.

Kejsertræ.
Et smukt og gammelt træ.
Bronceblad under træet.


Vandgran.
Jeg vidste ikke at stammen på dette træ kunne være SÅ smuk.
Vi har et vandgran i haven. Spørgsmålet er, om det går ud.
 Frosten har været rigtig hård ved det











Foran dette lysthus stod 2 af havens venner og delte sedler ud.




Havens blomsterpark.

Lidt speciel.


De smukke kæmpe verbena gør at efterårsbedet er skønt  at se på.



Ses her fra den anden side.











De 2 stor blå krukker kunne jeg nu også godt tænke mig.


Det så rigtig godt ud.

Nærbilleder af nogen af blomsterne.























Her en rigtig smuk plante med skønne hvide blomster.
Sådan en kunne jeg godt tænke mig.

Med hjælp. enten er det
Asters  divaricatus  eller lateriflorus.


Nærbillede af blomsten.
Er der nogen der ved, hvad planten hedder.


Trods fin solskinsvejr var der stadig regndråber på bladene.


Jeg vågnede tidligt i dag og gik i haven i en time før morgen kaffen.
Jeg ville fjerne ukrudtet i det lille staudebed foran drivhuset og ved roserne langs med drivhuset.
 Jeg troede, at jeg hurtigt kunne komme igennem det men hold da op, det var blevet helt tilgroet så det tog mig hele dagen, at få det værste ukrudt væk. 'Tænk trillebøren blev hel fuld på bare det lille stykke.
Men nu er det gjort.

Billeder fra staudebedet.










Regnen har væltet roserne, så de skal bindes op.








Lyngfloksen har fået blomster igen.




Aften billeder.










Spejling.


Selvfølgelig er Akita lige i nærheden.

Jeg slutter af med et billede af mine to solceller frø.



Ha` en god aften.

Håber vi ses i morgen igen.

Da vil jeg tage jer med på en runde igennem Kolding Miniby.


















17 kommentarer:

  1. Søren og jeg beundrede også den fantastiske vandgran i den Geografiske Have. Blomsten, du spørger på, tror jeg er en asters, aster lateriflorus.

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Marie.
      Tak for din hilsen og tusind tak for hjælpen.
      Hvis planten får rødligt løv, så er det den.
      Havehygge har også nævnt divaricatus som en mulighed, men nu har jeg da noget at gå efter.
      Jeg vil gerne have fat på denne plante, da den er rigtig smuk.
      Ha` en dejlig aften.
      Hilsen Aase Marie.

      Slet
  2. Det ville jeg også lige have sagt, altså en asters. Vandgran får smukke stammer med alderen, det er derfor, at jeg har en vandgran.
    Dejligt at du viste billeder fra resten af haven, jeg nåede ikke at se den, da jeg var der til Grundlovsdag, der havde jeg alt for travlt med at handle.

    SvarSlet
  3. Det store træ er ikke et hjertetræ men et kejsertræ, ligesom den i har i en meget ung udgave i jeres have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Så har jeg skrevet forkert. Det retter jeg straks.
      Ha` en god aften.

      Slet
  4. Smukke regnbilleder :o)
    Tak for turen i Geografisk Have. Jeg mener også, at det er en Asters - enten divaricatus eller lateriflorus.
    Hilsen Christel

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Christel.
      Tak for din hilsen og tusind tak for hjælpen. Nu har jeg da noget at gå efter. Jeg vil gerne have fat på denne plante. Den er bare smuk.Ha´ en dejlig aften.
      Hilsen Aase Marie.

      Slet
  5. Den er fantastisk den stamme på vandgrannen. Så artede vejret sig, så du kunne tage fine solskinsbilleder. Det har været en helt fantastisk dag lige fra tidlig morgen.....jeg behøvede ikke vækkeur, jeg havde mit yngste barnebarn. Hun er morgenmand om nogen.
    Men skøn skøn septemberdag!

    SvarSlet
  6. Sjovt at se dine billeder fra Geografisk have, jeg ville også have været på rundtur, men kunne ikke nå det. Det må blive en anden dag inden længe. Nu var du vel også inde og se rosenhaven??

    Glæder mig til at se billederne fra minibyen, den har jeg heller ikke fået set endnu.

    Godnat fra fru friis :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Fru Friis.
      Tak for din hilsen.
      Nej rosenhaven var jeg ikke i. Jeg håber på måske at kunne komme der ned igen engang til sommer. Skøn park.
      Ha` en dejlig aften.
      Hilsen Aase Marie.

      Slet
  7. Schöne Bilder.
    danke fürs mitnehmen.

    Liebe Grüße von Danny

    SvarSlet
  8. Hej

    Ja jeg nåede også kun i boderne ,men har dog været i minibyen et par gange allerede den er rigtig flot. Roserne har jeg også nået et par gange, men ikke dahlia haven , huskede du og stemme.

    Jeg fik så til gengæld købt en del planter med hjem..:O)

    Gode sensommerdag til dig fra Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Helle.
      Tak for din hilsen.
      Huskede at stemme.... Stemme på hvad? Jeg er ikke klar over, hvad du mener med det.???
      Ha` en dejlig aften.
      Hilsen Aase Marie.

      Slet
    2. Man stemmer på årets dahlia ligesom der hvert år også stemme som årets rose. Man kan vinde et gavekort, det har jeg nu aldrig gjort, men du havde nok ikke lige set postkassen og de delte nok ikke stemmeseddler ud fordi der var marked.

      Slet
  9. Hej Åse.Skønt at du kom med til Kolding.Det er altid dejligt at komme ud og opleve og blive inspireret.Dejlige billeder.God dag Jette

    SvarSlet
  10. flot park, men de regnvåde blade på dine foto er smadder flotte... rigtig god aften til dig ..

    SvarSlet
  11. Tusind tak til alle for jeres søde kommentarer.
    Tak for hjælpen.
    Ha` en dejlig aften.

    SvarSlet