torsdag den 27. september 2012

Gode råd søges....????

Endelig tørvejr så jeg har fået luget lidt i haven, men det blev nu ikke til så meget. 

Som altid kigger jeg lige rundt i haven fra morgenstunden.

Morgen billeder.

De smukke efterårsfarver er ved at vise sig. Her har vi ikke ret mange blomster tilbage.


























_____________________________

Glokcenia.
Jeg har ikke så meget forstand på at så frø. Akeleje, valmuer og tagetes KAN jeg da finde ud af mennnn....  Hvad med frø af glokcenia( jeg ved ikke om det er stavet korrekt) Hvad gør jeg????
Er der nogen som kan gi` mig et godt råd. Jeg har fået ret så mange glokcenia frø. Hvordan gør jeg ??? Skal de sås på blive stedet nu eller hvad.???

_______________

Jeg kom sent ud i haven. Naboen kom forbi og selvfølgelig skulle han ha` en kop kaffe sammen med os.
Før jeg gik i gang med lugearbejdet gik jeg en tur rundt i haven for at finde de mange tegn på at efteråret er lige om hjørnet.

Bl. billeder.

Billederne er taget rundt omkring i haven.
Tegn på at efteråret er lige om hjørnet.
Jeg advarer jer. Der er rigtig mange billeder, så det er nu i skal lukke ned, hvis i ikke vil være med længere......

Frøkapsler af akeleje.


En tudselilje en af de få planter der har blomst nu.



Bille på besøg i blomsten.

 
Rimelig pæn hosta.

 
Her en hosta der er ved at få efterårsfarver.

Se alle de smågrene der er faldet ned.

 
Også her.

 


















Stormhat har endnu blomster.

 
Lupiner.

Tusindstråle.

 



Lille gul valmue har fundet vej igennem stauderne.

Gyldenris er færdig for i år.



Se de smukke efterårsfarver.







Se de mange efterårsfarver i baggrunden.



Der er endnu nogen blomster tilbage at solbrud.

Frøkapsler af valmuer.

Solsikke.
 frø til fuglene.


Sommerfuglebuskens blomster er snart færdige.

 
Der er dog en enkelt blomst tilbage.






Foldeblad i efterårsdragt.

Endnu et af mine mange græs.

 
Monbretiaens sidste blomster.

Løvehalens frøkapsler.

 
Storkonval har smukke farver.
Jeg plejer at ha` klippet dem ned,
men jeg er ikke nået så langt i år.

Gillenia trifoliata.


Endnu en enkelt lille valmueblomst. utroligt.

Efterårsfarver rundt ved søen.

 
Åkandernes blade har også skiftet farve.
Midt imellem alle de mange efterårsfarver lyser sct. hansurten op.



________________________
Her er godt nok våd. I går fik vi 5 mm  regn. Jeg ved ikke hvor meget det er blevet til i dag.
Jeg nåede kun at komme igennem den smule som de tre nedenstående billeder viser. Jeg regner med, at det er sidste gang det skal luges i år. Når frosten kommer skal sommerblomsterne, flittig hans,  lige tages op og så er det det.








Kl. 13,50 stod regnen igen ned i stride strømme.






Ha` en god torsdag aften.

Håber vi ses i morgen igen.







19 kommentarer:

  1. Det er jo flott at du fortsatt har valmuer i blomst hos deg! De er nesten utrolig at det går an så sent på året. Ha en god aften!

    SvarSlet
  2. Det var dog en helt fantastisk billedstorm du viser idag, skønne efterårsbilleder med masser af stemning. Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med hvad du skal gøre med dine gloksinia frø, håber der er andre der kan hjælpe dig ;o)

    SvarSlet
  3. Godaften Åse.Ja! efteråret er sat ind i vores haver.
    Smukke farver.Nu gælder det hyggen indendøre.
    Godnat herfra Jette

    SvarSlet
  4. Hejsa

    Er ikke sikker på at det er en egentlig valmue, det er måske en lignende art: Meconopsis cambrica

    se evt her om den ikke ligner?
    http://www.ebay.co.uk/itm/MECONOPSIS-CAMBRICA-YELLOW-WELSH-POPPY-100-SEEDS-uk-wild-flower-/270917004649#ht_1528wt_1163

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften.
      Tak for din hilsen og tak for dit bud. Måske har du ret. Jeg må have kigget nærmere efter.
      Ha` en god aften.
      Hilsen Aase Marie.

      Slet
  5. Takk for titten og god aften.

    SvarSlet
  6. Ja no er hausten komen for fullt.
    Takk for titten.
    Ha det godt.

    SvarSlet
  7. Takk for hyggelig tilbakemelding hos meg:)
    Så utrolig fin hage dere har! *følge med deg*

    SvarSlet
  8. Hej Åse.
    Det ses tydeligt at efteråret er kommet til din have.
    God dag til dig.
    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
  9. Ja nu kan vi vist ikke tale udenom længere, efteråret har indfundet sig... :o)

    SvarSlet
  10. Det er smukt, når foråret viser spæde blade. Det er smukt når sommeren viser farvepragt i blomster. Men det er lige så smukt når efteråret 'lukker haven ned' :o)
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  11. Jeg skal love for, at der var mange billeder, men jeg så dem alle. På billede nr. 15 er der et spændende træ, har du nogen anelse om, hvad det er for et?
    Gloxenia har jeg også masser af frø fra, men hvad man gør, ved jeg ikke. Du kan jo prøve at så nogen i bedene omkring og tage nogen med ind og så også. Så skulle du være helgarderet.

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Lisbeth.
      Tak for din hilsen. Tak for hjælpen. Måske skulle jeg prøve det.
      Hilsen Aase Marie.

      Slet
  12. Jeg har tidligere sået Gloxenia og det er meget nemt og det var en succes. Jeg såede mine om foråret i bakker, når frosten var væk. Frøene er små så dæk dem ikke, men læg evt. noget over bakkerne, hvor solen også kan titte igennem, hvis du stiller dem ud ellers snupper fuglene dem. Held og lykke med det.

    Og sikke da en masse skønne billeder du har med.

    Mange hilsner
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Lise Lotte.
      Tak for din hilsen og tusind tak for hjælpen.
      Hilsen Aase Marie.

      Slet
  13. Langsomt har vi vænnet os til efteråret og derefter vinter ...
    Din have er et paradis.
    Her er de vidunderlige planter og smukke dyr.

    SvarSlet
  14. Hei:) Så koselig kommentar du hadde lagt igjen på bloggen min:) For en fantastisk hage du har:) Gleder meg til å følge deg videre! Ha en fin helg:)
    Elin

    SvarSlet
  15. Velkommen til ny medlemmer. Det glæder mig.
    Tak for hver en sød kommentar.
    Ha` en god fredag aften.

    SvarSlet
  16. Ι'm not sure where you'гe gеttіng your info,
    but grеаt topіc. ӏ needs to ѕpend some timе
    leaгnіng muсh more oг undеrstanԁing morе.
    Τhanks fοг wondеrful info I waѕ lοoking for thіѕ information for my mіsѕion.


    my ωеbpage ... V2 Cigs Reviews

    SvarSlet