fredag den 28. september 2012

Lukker haven ned....

Fredag og som sædvanlig markedsdag. Stort set tørvejr hele formiddagen. Vi fik kun et par regndråber, så det var fin nok. Det regnede på hjemvejen.
 Det blev tørvejr igen, og vi fik kun et par småbyger i eftermiddag.
Himlen var bare så smuk, da jeg stod op meget smukkere end jeg kan vise.












En god halv time senere. Lige før vi kørte afsted til marked.








Der var ikke den store købelyst på markedet i dag, men jeg fik dog solgt nogle få planter.
Damen som jeg plejer at købe planter hos, var der ikke i dag. Jeg faldt ikke for planter andre steder.
 Erhardt købte 2 oliventræer. Det har vi ikke haft før.
 De skal pynte op i forretningen.

Oliven træer.


Nærbillede.




Erhardt går gerne rundt på markedet for at se om der er noget der kan friste. Jeg står for det meste ved vores stand for at se, om vi kan sælge et eller andet.
Sidst på formiddagen kom Erhardt hen og bad mig følge med. Han havde set flotte voksduge i en hal tæt på hvor vi står.
Vi har talt om at få voksdug på de 2 af 3 borde i vores havestue. Bordpladerne er ikke så pæne. Han havde fundet noget med dyr på og ville lige høre hvad jeg sagde til det. Det var virkelig flot og passer fint til bordene. Det var på ruller og man kunne selv bestemme hvor mange meter man ville ha`.
 Vi har lejet jagten ud, og når jægerne har drivjagt sidder de gerne i havestuen og nyder deres kaffe og rundstykker. Vi kunne ikke få noget der passede bedre end det, så det købte vi. ( jæger --- dyr på dugen).

Her er dugen kommet på det ene bord.
Der er ikke meget plads, så lidt vanskeligt at fotografere.


Nærbillede af dugen.


Her fra kan man sidde og se ud over søen.

Vi var kun lige kommet hjem da vi fik besøg af et ægtepar der gerne ville se forretningen og haven. De købte et græs  med store hvide duske, lige som det vi har stående ved søen i forhaven.
 Efter at de var gået, bilen tømt for madvarer og de var kommet på plads, en kop kaffe skulle vi også lige have, ja så var kl. blevet 17.
Det var jo tørvejr, og selv om jorden var våd gik jeg ud i haven og fik luget og kultiveret lidt, inden det var tid til at tænke på aftens maden. Vi skulle bare have rester i dag. Nem mad.
 Jeg lukker nu haven ned lidt efter lidt. Det ER sidste gang jeg gør bedene ren. Når jeg er igennem et bed, så får det lov til at ligge til foråret. Håber jeg kommer igennem alle bede inden vinteren sætter ind.

Jeg blev færdig ved hønsehuset.
Det er kun engletrompeterne der skal ind inden frosten kommer.


Jeg nåede lige lidt af dette bed ud mod pladsen
 hvor autocampisterne må holde.
( Har slet ikke haft besøgende i år ).


Denne prydbusk står i bedet.
Nogen der ved hvad den hedder???


Nærbillede af blomsten.

Vores skilt ÅBEN HAVE er kommet hjem. Vi har ikke noget at byde på mere.


Fuglebilleder.

I går da jeg gik rundt med kameraet og fandt efterårsstemning i haven var der fugle overalt.Selvfølgelig tog jeg billeder af fuglene. De kommer her.

















Kl. 18 i går.

I dag fik jeg ikke taget nogen billeder til aften. Det fik jeg taget i går, så jeg slutter af med gårdsdagens aften billeder.
Selvfølgelig var Akita med. 

Akita.


Ud over marken.


Ned mod naboen.


Mod landevejen.


Også her mod landevejen.


Håber i har haft en god fredag.





10 kommentarer:

  1. Igen mange fine billeder, og især en flot morgen himmel. Din plante ville jeg først have sagt var en hortensia, men ved nærmere eftersyn af billedet, fandt jeg ud af, at det er en art Viburnum. Lad os se om andre vil give mig ret.
    Ja med alle de bede du har, er det nok en god idé at lukke ned og ikke starte forfra på bedene, så må du i gang til foråret, hvis der kommer mere ukrudt.

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Lisbeth.
      Tak for din hilsen og tusind tak for hjælpen.
      Ha´ en dejlig lørdag aften.
      Hilsen Aase Marie.

      Slet
  2. Din overskrift i dag gav mig et ordentligt stød i hjertekulen, for den lød så sørgelig, og jeg synes personligt egentlig ikke, at man sådan for alvor lukker haven ned. På den anden side kan jeg godt følge tankegangen, hvis det drejer sig om lugning, som du jo har måttet bruge en del tid på. Det må have en ende på et tidspunkt.

    SvarSlet
  3. Mit bud ville også være Hortensia, men kan godt være Lisbeth har ret.
    Ja det var da den helt rigtige dug I fandt til jagtfolket. Den må da gå rent ind!
    Pyha ja du har nok af bede at luge i, men efterhånden som det gror til, vil der jo
    være mindre og mindre ukrudt!

    SvarSlet
  4. eg byder Dem hjertelig velkommen!
    Han kom til et smukt paradis.
    Jeg glæder mig Akita.
    Din ligne oliven dyrket i Grækenland eller Spanien er stor.

    SvarSlet
  5. Det er bare så dejlig med fugle i haven.
    Tror busken er en Viburnum, den ligner min.
    Gode billeder fra farmen.
    KH. Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Margrethe.
      Tak for din hilsen og tusind tak for hjælpen.
      Ha´ en dejlig lørdag aften.
      Hilsen Aase Marie.

      Slet
  6. Sikke meget, du har at fortælle, det var rigtig interessant. Jeg tror I bliver meget glade for oliventræerne. Jeg har også et og er meget glad for det, det skal ind én af dagene i orangeriet, da det jo ikke rigtig tåler frost. Jeg skal vist også snart have tømt nogle krukker med sommerblomster, så lige pludselig er der meget at se til.

    SvarSlet
  7. Hej Aase,
    Så er efteråret med til, at vi lukker ned.
    Jeres have og de fine figurer er skønne.
    Håber du blir ved at sende reportager fra jeres hjem trods det at I lukker ned.
    Du har stadig en del bede og jord at se til.
    Håber Erhardt er frisk .
    Det bedste hilsner Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Anne.
      Tak for din søde hilsen.
      Erhardt er ikke på "toppen" endnu. Han har det bedre lige nu så jeg håber på, at de kan få bugt med urinsyregigten. Den er desværre ikke ude af kroppen endnu.
      Selv om jeg har lukket ned for haven, så er der da stadig noget der skal ordnes, så jeg vil nok blive ved med at skrive et eller andet på blokken og indsætte billeder men nok ikke så mange.
      Ha` en dejlig lørdag aften.
      Hilsen Aase Marie.

      Slet