mandag den 25. juli 2011

Springbalsamin.

Vi har Springbalsamin flere steder i haven. Jeg kan godt li` den. Den kan let blive 1½ - 2 m høj. Vi kan kun have Springbalsaminer, fordi vi ikke har nogen naboer i nærheden. De smider utallige af frø, men de overskydende planter er lette at fjerne. Lige nu er planterne, som vi har foran fyrrummet, ved at komme med blomst. De andre steder er de ikke så langt fremme endnu.



Springbalsamin.


Springbalsaminens blomst et smuk. Når planten ikke er våd og man tar en enkelt blomst så "springer" den, deraf nok navnet.



Blomst fra Springbalsamin.


Jeg har været i haven i eftermiddag fra kl. 15. - kl. 17,30 for at luge og kultivere en del. Jorden er dog endnu meget våd.  Jeg skal love for, at ukrudtet har haft kronede dage med al den regn vi har fået, så der er nok at tage fat på.

Der er kommet blomst i endnu et par planter.



Lærkespore.




Lavendel.( Lyserød).



Astilbe.



Acantus.



Perlekurv.


Det år jeg fyldte 60 år blev jeg foræret en rigtig smuk Rose af min nabokone. Rosen er kommet med blomst hvert år siden og den har en virkelig skøn farve.


Rose.













søndag den 24. juli 2011

Blomstervogn.

Jeg har bare været heldig. Min svigerinde og min lillebror kom og forærede mig en rigtig flot blomstervogn, som jeg kan bruge til udstilling med planter fra haven. Svigerinden har dekoreret den så flot. En stor tak til hende.
 Som tidligere nævnt sælger jeg overskuds planter. Haven er jo åben for alle, så vognen er rigtig fin at have ved indgangen til haven.

Blomstervogn fra den ene side.




Blomstervogn fra den anden side.



I dag er der endnu en Lilje der har fået blomst.


Lilje.



Inkalilje.


Min Sæbeurt står rigtig fin lige nu, men den skal graves op og plantes i en spand eller balje for ellers overtager den alt.



Sæbeurt.








lørdag den 23. juli 2011

Træer & Buske.

Her har det bare regnet og regnet i et helt døgn, så havearbejde har det ikke lige været vejr til.
Vi har ret så mange forskellige træer og buske i haven. Selv om jeg ikke har fået kantet og luget rundt ved dem vælger jeg alligevel at vise nogle få billeder. Jeg vil begynde med det største træ i haven - et Asketræ. 


Asketræ.



Mirabelletræ.



Vandgran.



Blodbøg.



Cedrus  Libani " Glauca".



Parykbusk.




Troldhassel.



Blod Hassel.




Jasmin.




Åkande Magnolia.



Stjernemagnolia.


Langs med indhegningen til Kronhjortene har vi på den ene side ind i mod haven en række Lærketræer.



Lærketræ.



Hænge Birk.



Dronninge Busk.



Kejsetræ.






















fredag den 22. juli 2011

Keramik "Krukker"...

Da der er en del personer som har spurgt mig om hvad det er for "krukker" vi har i vores have vil jeg lige fortælle det her. Krukkerne er af keramik og er gamle syrebeholdere. De kommer fra en fabrik i Grindsted. Da krukkerne ikke måtte bruges mere, blev de sat til salg. Vi købte tre stk., fordi vi synes de er dekorative

Den lille " krukke".




Her den store t. v. og den mellemstore "krukke".


I dag har det bare regnet og regnet. Jeg har taget et billede af have bassinet i regnvejr.



Have bassinet i regnvejr.


Man siger at tredie gang er lykkens gang. Jeg håber på, at det er rigtig. I dag har jeg for tredie gang købt en Purpursolhat. Echinachea purpurea "Magnus". Håber på at den vil gro. Det lykkedes desværre ikke de to første gange forsøgte.




Jeg købte også en staude der skulle hedde Høst Asters og få blå blomster og være en lav plante. Jeg har ikke hørt navnet før, så jeg gad vide om det er samme plante som en vinter Asters, men det vil tiden vise.

Her et billede af min Træagtig Hortensia. Den bliver smukkere år for år. Har aldrig tidligere haft så mange blomster som nu. Jeg tror det er " Annabelle", men jeg er nu ikke hel sikker... Måske kan en eller anden fortælle mig, om det er rigtig gættet...



Træagtig Hortensia " Annabelle


Nu er min Marguerit ved at få blomst.


Marguerit.


Mjødurt er en plante jeg har fordi bladene har en smuk grå farve. Den skiller sig ud fra de andre planter.


Mjødurt.













torsdag den 21. juli 2011

Flot havebuket.

Jeg har i dag modtaget en rigtig smuk buket blomster fra vor datter og svigersøns have. Den vil jeg begynde med at vise et billede af.

Buket blomster fra vor datter og svigersøns have.

I dag blev der ikke lige lavet noget i haven. Hvor sker der dog meget i haven på bare et par dag. Jeg gik en hurtig runde med kameraet. Her er en Georgine mere, der har fået blomst.


Georgine.


Vore Knold Begonier er rigtig godt på vej.


Knold Begonier.




Knold Begonier.



Der er også udsigt til blomster på Engle Trompeterne.


EngleTrompet.


Sidste år byttede jeg mig til denne skønne plante.





 Nærbillede af blomsten.


Tidsel står flot lige nu med sine blå blomster.



Tidsel.



Inkalilje.


Nu står Kalla i fuld blomst.


Kalla.


 Valmuerne er ved at være på retur. Her står planten med sine smukke kapsler.



Valmue.


mandag den 18. juli 2011

Georginer.

Nu er nogle af vore Georginer med blomst.

Georgine.


Georgine.


Selv om vi har fået regnbyger i dag, så har jeg været i haven hele dagen i mellem bygerne. Jeg fik luget det lille staudebed i forhaven.


Det lille staudebed i forhaven.


Jeg fik også fjernet ukrudt i noget af det som min mand plejer at holde. Han har ikke tid, da han hjælper håndværkeren med at renovere stalden. Jeg tager over så det ikke gror efter i ukrudt.












Ukrudtet får hønsene.


Her er en Stokrose der har forvildet sig op mod hønsegården.