torsdag den 9. august 2012

Plante fra Lille Malund have.. men hvilken???

Så gik dagen uden at jeg fik lavet det mindste i haven.
I formiddags fik vi besøg af et ægtepar. Vi havde bestilt et par vindmøller og det var dem de kom med.
De ville gerne se haven, så vi gik en runde inden vi
 tog vi møllerne af bilen. Det var fint, at de ville komme med møllerne, så var vi fri for selv at hente dem,
så de fik en kop kaffe/småkage i forretningen.  Det var for koldt og blæsende til at sidde udenfor.
Da de var kørt skulle jeg lige have støvsuget et par tæpper ind til forretningen.
Så var det frokosttid. Derefter fik jeg kigget på lidt regnskab.
Planter skulle findes frem til markedet i morgen og ud i anhængeren. Det var så den dag.

Bl. havebilleder.







Akita på vej hen til mg.








Gul lærkespore.


Duehoved, til venstre i billedet, er ved at få blomster.
Til højre i billede rød hestemynte.


Blomster billeder.

Daglilje.


Nærbillede af blomsten.


Gammeldags knoldbeginia.


Havefucia.


Hvid floks.


Drejeblomst.


Brudeslør.


Bregne.


Lille række georginer.
Til højre for georginerne skulle der ha` været en række
 med montbretia, men frosten har ødelagt de fleste.


???

For flere år siden købte jeg planten, på nedenstående billede, i Lille Malund Have. Jeg synes den er smuk, men jeg ved desværre ikke hvad den hedder.
Er der nogen plantekyndige der kan fortælle mig det???




Nærbillede af planten.
Den har aldrig haft blomster her.








Bed med gammeldags knoldbeginia.


Kun en enkelt stol. Intet holder evigt.
Den anden er gået itu.





Akita holder som altid øje med hvad jeg laver.


Kronhjorten oppe for at drikke.


Spejling.


Kig ud over søen og staudebedet.


Himlen kl. 21.












Ha´ en rigtig god torsdag aften.






16 kommentarer:

  1. Que maravilhosas flores, céus, veado e a AKITA! Tudo lindo!! beijos,chica

    SvarSlet
  2. For ei nydelig hagevandring. Dammen er så flott.
    Takk for titten.
    Ha ein trivelig dag.

    SvarSlet
  3. Fantastiske bilder og for en nydelig hage du har!!! Takk for titten.

    SvarSlet
  4. Så fin en himmel du har taget. Din gule lærkespore er rigtig fin, jeg har kun den hvide. Mine drejeblomster blomstrer ikke endnu.
    Der kan hurtigt gå lang tid med havebesøg, jeg undrer mig over, at det har været koldt hos jer, det var først her til aften, at det blev koldt hos os.
    Den plante tror jeg er en rhododendron, manden i Lille Malund kan godt lide selv at lave dem, så det er mit bud, det ligner i hvert fald meget. En gang kommer der nok blomster i.

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Lisbeth.
      Tak for din hilsen og tak for dit bud, men en rhododendron det er det nok næppe. Jeg har haft planten i efterhånden en del år. Den bliver højst 10 - 15 cm høj og har endnu ikke haft nogen blomster.
      Ha´ en god aften.
      Hilsen Aase Marie.

      Slet
    2. Kan vi få billeder af den fra en anden vinkel, jeg synes stadig, det ligner nye skud på en rhodo. Men måske med nye billeder, kan vi se, at det så er Marie som har ret i sin teori med vortemælk?

      Slet
  5. Ja jeg har det lige som Lisbeth, og tænkte også koldt, nej dag en dejlig varm dag, som er foregået i haven hele dagen, men to krudtugler (børnebørn) der er allevegne.
    Ja du har jo rigtigt mange blomster at vise, men billedet med kronhjorten og din aftenhimmel tager prisen.

    SvarSlet
  6. ;-D Dit billede af Akita, hvor den sidder... er bare så godt

    SvarSlet
  7. Nydelige bilder du tar og Akita er jo så fin der hun sitter.
    Takk for turen i hagen din.

    SvarSlet
  8. flotte blomster fra din have, og sikken orden ?? uha.... så burde jeg få røde øre, når jeg kikker i min have :)

    SvarSlet
  9. Helt fantastiske farver på aftenhimlen, og hvor ser haven veltrimmet ud. Hvordan gik det i grunden med ar få fat i noget havehjælp? Din plante fra Malund vil jeg gætte på er en vortemælk af en eller anden slags. Hvordan er blomsterne?

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Marie.
      Tak for din hilsen og tak for dit bud. Du har måske ret i, at det KAN være en vortemælk. Det må jeg har undersøgt nærmere.
      Hvad angår havehjælp, så har vi ingen hjælp. Det må bare gå så godt som det nu kan. Jeg har godt nok et staudebed, som jeg slet ikke har været igennem i år, så det er hel groet efter. Jeg er dog så småt begyndt på, om jeg KAN komme igennem det. Hvis ikke så må vi leve med det indtil næste år. Planterne er der da.
      Ha´ en god aften.
      Hilsen Aase Marie.

      Slet
  10. ❤jeg kan jo ikk stå for Akita ❤❤trofast vrøvler hun dig

    SvarSlet
  11. Hej. Det lyder som om dagen har været god. Tak for kigget i haven, som altid er så hyggeligt!

    SvarSlet
  12. Dejlig aftenhimmel efter en skøn tur i din have.
    Hvor er den smuk din havefucsia, de høje hvide liljer er meget elegante ved bredden af søen som virkelig har fået en dejlig frodig bred af blomster og grønt.
    Akita er bare så bedårende - det må være dejligt at have en så trofast haveven :-) mine hunde har ikke helt lært at følge så meget med rundt i haven endnu.
    Rigtig god aften,
    Rose

    SvarSlet
  13. Takker for alle jeres søde kommentarer og hjælpsomhed.

    Marita og Jenny velkommen som ny medlemmer. Det glæder mig.

    Håber i alle må ha` en god fredag aften.

    SvarSlet